Με τον όρο “κώδικες μιλόνγκας” εννοούμε το σύνολο των κανόνων συμπεριφοράς σε μια μιλόνγκα. Για κάποιους αρχάριους αυτοί οι κανόνες μπορεί να φαντάζουν πολύπλοκοι αλλά είναι άκρως σημαντικοί για την διατήρηση της καλής λειτουργίας μίας μιλόνγκας αλλά και για την ευκολία των χορευτών.
Η Μιλόνγκα
Η μιλόνγκα είναι μία χορευτική συγκέντρωση όπου μπορούμε να χορέψουμε tango. Επίσης μιλόνγκα μπορεί να σημαίνει και ο χώρος στον οποίο φιλοξενείται μία χορευτική συγκέντρωση tango. Τέλος, με την λέξη milonga ονομάζουμε και ένα τοπικό χορό της Αργεντινής που χορεύεται μαζί με το tango και το tango-vals στις χορευτικές βραδιές (μιλόνγκες). Σε μία μιλόνγκα, τα χορευτικά τραγούδια παίζονται συνήθως σε τετράδες εάν πρόκειται για tango και σε τριάδες ένα πρόκειται για milonga ή tango vals. Τα σετ των τραγουδιών αυτών που παίζονται μαζί τα ονομάζουμε “tantas”. Μία tanta συνήθως αποτελείται από τραγούδια ίδιου μουσικού ύφους, ορχήστρας και χρονολογίας (ακόμα και τραγουδιστή). Όταν τελειώνει μια tanta αμέσως ακολουθεί μία “κουρτίνα” (ή αλλιώς Cortina), δηλαδή ένα κομμάτι που δεν είναι tango. Η “κουρτίνα” σηματοδοτεί το τέλος μίας tanta και λειτουργεί σαν προσωρινό διάλειμμα για να ανανεωθούν τα ζευγάρια στην πίστα. Επίσης δίνει χρόνο στον DJ ή στην ορχήστρα για να προετοιμάσει την επόμενη tanta.
Κατεύθυνση
Στο tango χορεύουμε σε μία κοινή γραμμή χορού, το κάθε ζευγάρι πίσω από το άλλο. Η κατεύθυνση είναι αριστερόστροφη δηλαδή αντίθετη με την κίνηση των δεικτών του ρολογιού (counter clockwise). Τα ζευγάρια οφείλουν να χορεύουν περιμετρικά της πίστας ενώ σε περίπτωση που το κοινό είναι πολυπληθές, μπορούν να φτιαχτούν και άλλες γραμμές χορού (εσωτερικά της αρχικής γραμμής χορού). Η σωστή κατεύθυνση του ζευγαριού είναι υψίστης σημασίας καθώς αυτή επιτρέπει την συνεχή απροβλημάτιστη ροή στην πίστα και συνεπώς την ευχάριστη εμπειρία για όλους τους χορευτές. Παρακάτω παραθέτουμε μερικές συμβουλές για καλύτερο προσανατολισμό και κατεύθυνση μέσα στην πίστα:
- Το ζευγάρι οφείλει να εισέρχεται στην πίστα από τις γωνίες της. Ο καβαλιέρος πρέπει να παίρνει την άδεια από τον καβαλιέρο του ζευγαριού που πρόκειται να μπει μπροστά, συνήθως με ένα νεύμα που δηλώνει έγκριση. Οι ντάμες πρέπει να εμπιστεύονται τους καβαλιέρους να τις οδηγήσουν στην πίστα όποτε αυτοί κρίνουν ότι είναι ασφαλές καθώς είναι εκείνοι που είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια τους.
- Ο καβαλιέρος πρέπει να αποφεύγει την επαφή με άλλα ζευγάρια. Είναι σημαντικό να καλύπτει τον χώρο που αφήνει το μπροστινό του ζευγάρι χωρίς όμως για να πλησιάζει μπροστά σε απόσταση μεγαλύτερη των δύο βημάτων. Το κενό στον χώρο ανάμεσα στα ζευγάρια πρέπει να καλύπτεται γρήγορα για αποφυγή συνωστισμού.
- Ρυθμίζουμε τον χορό μας ανάλογα με τον αριθμό των ζευγαριών στην πίστα. Εάν χορεύουμε σε πίστα με πολύ κόσμο αποφεύγουμε να κάνουμε μεγάλα βήματα και επικίνδυνες φιγούρες (πχ ψηλά voleo) .
- Οι παύσεις διαρκείας προκειμένου να κάνουμε διάφορες φιγούρες απαγορεύονται καθώς, εκτός από μη ηθικά αποδεκτές, δημιουργούν προβλήματα στην ροή χορού και συμφόρηση στην πίστα.
- Η προσπέραση ενός ζευγαριού δεν ενδείκνυται (εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις). Εάν το μπροστινό ζευγάρι πραγματοποιεί μία φιγούρα οφείλουμε να περιμένουμε και να χορεύουμε επιτόπου έως ότου ξεκινήσει ξανά. Μόνο σε περίπτωση μακράς παύσης του μπροστινού ζευγαριού, ο καβαλιέρος μπορεί να τους προσπεράσει εφόσον αυτό είναι εφικτό.
- Η αλλαγή ανάμεσα στις γραμμές χορού είναι επικίνδυνη και ενοχλητική.
- Το ζευγάρι δεν πρέπει ποτέ να κινείται αντίθετα της γραμμής χορού καθώς η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη και τρομάζει τα υπόλοιπα ζευγάρια.
Το Cabeceo
Μιλήσαμε για την δομή μιας βραδιάς μιλόνγκας και για τον τρόπο κατεύθυνσης αλλά ποιος είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος για πρόσκληση σε χορό? Η επίσημη απάντηση είναι το Cabeceo. Το cabeceo είναι ουσιαστικά ένα βλέμμα/νεύμα προς τον παρτενέρ με τον οποίο ενδιαφερόμαστε να χορέψουμε. Για να ζητήσουμε κάποιον σε χορό οφείλουμε να τον κοιτάμε εώς ότου διασταυρωθούν τα βλέμματα μας. Τότε ο καβαλιέρος με ένα μικρό νεύμα ή κούνημα του κεφαλιού, δηλώνει στην ντάμα την επιθυμία του για χορό και εφόσον συμφωνήσει η ντάμα με μία καταφατική κίνηση, ο καβαλιέρος κατευθύνεται προς την ντάμα για να την οδηγήσει στην πίστα. Εάν μία ντάμα δεν ενδιαφέρεται να χορέψει (γενικά ή με συγκεκριμένο άτομο) αποφεύγει την οπτική επαφή. Επίσης για λόγους αμηχανίας πρέπει να αποφεύγεται η έντονη και συνεχής οπτική επαφή με άτομα που δεν εκδήλωσαν άμεση ανταπόκριση σε cabeceo. Η σωστή χρονική στιγμή για να γίνει ένα cabeceo είναι στην αρχή μίας tanta και όχι σε μια 'κουρτίνα' για να είναι σίγουροι οι χορευτές ότι η tanta που ακολουθεί, είναι της αρεσκείας τους. Τέλος, είναι ηθικό καθήκον του καβαλιέρου να συνοδεύσει την ντάμα πίσω στην θέση της μετά το πέρας της tanta.
To cabeceo θεωρείται ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος πρόσκλησης σε χορό γιατί αφενός προστατεύει τους καβαλιέρους από αμήχανες καταστάσεις όπου απορρίπτονται εν μέσω άμεσης επαφής με το κοινό που παρακολουθεί, και αφετέρου προστατεύει τις ντάμες από λεκτική αμηχανία όταν πρέπει να αρνηθούν να χορέψουν για προσωπικούς λόγους. Σε μέρη που η αρχιτεκτονική του χώρου δεν βοηθάει (κολώνες μέσα στην μέση, χώροι με πολλές γωνίες), οι χορευτές πρέπει να βρίσκονται σε σημεία που έχουν μεγάλη γωνία θέασης προκειμένου να διευκολύνουν το cabeceo. Στις παραδοσιακές μιλόνγκες του Buenos Aires θεωρείται αγενές να ζητάει ένας καβαλιέρος μία ντάμα για χορό με τρόπους διαφορετικούς εκτός του cabaceo. Επίσης όποιος βρεθεί σε παραδοσιακές μιλόνγκες εκεί, θα παρατηρήσει ότι οι χορευτές κάθονται σε αντικριστά τραπέζια για να μπορούν να κάνουν εύκολα cabeceo ενώ τα ζευγάρια που χορεύουν αποκλειστικά μεταξύ τους κάθονται σε τραπέζια ειδικά διαμορφωμένα για αυτά.
Συμπεριφορά στην πίστα
Η σωστή συμπεριφορά σε μία μιλόνγκα πρέπει να ξεκινάει πριν ακόμα φτάσουμε σε αυτή. Εάν είμαστε άρρωστοι ή σε άσχημη διάθεση αποφεύγουμε να επισκεφθούμε την μιλόνγκα. Η υγιεινή είναι επιτακτική. Οφείλουμε να είμαστε καθαροί και φρέσκοι. Το ρούχα μας πρέπει να είναι καθαρά και η χρήση αποσμητικού είναι απαραίτητη. Τα έντονα αρώματα δεν προτείνονται ενώ εφόσον ιδρώνουμε αρκετά είναι καθήκον μας να κουβαλάμε ένα μαντήλι/πετσέτα μαζί μας καθώς και μια δεύτερη αλλαξιά. Πρέπον είναι επίσης να κάνουμε μερικά διαλείμματα για να ξεκουραζόμαστε. Τα ρούχα μας πρέπει να είναι άνετα και δεν θα πρέπει να εμποδίζουν χορευτικά τον παρτενέρ μας με οποιοδήποτε τρόπο (κοσμήματα, ρούχα με τραχιά υφή, κ.α). Εάν φοράμε γυαλιά, καλό θα ήταν να χρησιμοποιήσουμε φακούς επαφής (εκτός και αν δεν μπορούμε να δούμε καθόλου). Παρακάτω παραθέτουμε μερικές οδηγίες και συμβουλές για την σωστή συμπεριφορά των χορευτών, σεβόμενοι τον παρτενέρ τους αλλά και τους υπόλοιπους χορευτές μέσα στην πίστα:
- Η ομιλία ανάμεσα στα τραγούδια της tanta επιτρέπεται αλλά κατά την διάρκεια των τραγουδιών απαγορεύεται να μιλάμε.
- Οι χορευτές πρέπει να παίρνουν τον χρόνο τους για να συνδεθούν μεταξύ τους αλλά και με την μουσική πριν ξεκινήσουν να χορεύουν.
- Οι καβαλιέροι επιδιώκουν την αγκαλιά όταν είναι έτοιμοι να χορέψουν. Οι ντάμες θα πρέπει να τους δώσουν τον χρόνο τους.
- Οι 'κουρτίνες' δεν πρέπει να χορεύονται. Σκοπός της 'κουρτίνας' είναι να αδειάσει η πίστα από τους χορευτές και να ξαναγεμίσει μόνο όταν ξεκινήσει η νέα tanta.
- Όταν προσκαλούμε/προσκαλούμαστε για χορό είναι άτυπος κανόνας ότι θα χορέψουμε μια πλήρη tanta. Εάν σε εξαιρετικές περιπτώσεις δεν θέλουμε να συνεχίσουμε, περιμένουμε να τελειώσει το κομμάτι και ευχαριστούμε τον παρτενέρ μας. Αυτό σημαίνει ότι θέλουμε να αποχωρήσουμε από την πίστα.
- Ένας καβαλιέρος που θεωρείται καλός πρέπει να χορεύει την ντάμα σύμφωνα με το χορευτικό της επίπεδο. Είναι απρεπές και προσβλητικό να πιέζει την ντάμα σε ρυθμούς και φιγούρες που δεν μπορεί να ακολουθήσει.
- Απαγορεύονται οι διορθώσεις στην μιλόνγκα (ακόμα και εάν ζητηθούν) καθώς είναι βραδιά διασκέδασης και όχι πρακτικής.
- Προσπαθούμε να είμαστε ευγενικοί σε περίπτωση που οδηγηθούμε σε μία σύγκρουση (ακόμα και εάν δεν είναι δικό μας το λάθος). Εάν φταίμε, ζητάμε ευγενικά συγνώμη στην πρώτη ευκαιρία.
- Δεν αφήνουμε προσωπικά αντικείμενα (παπούτσια, τσάντες, ρούχα) κοντά στην γραμμή χορού γιατί δυσχεραίνουμε το έργο των χορευτών.
- Πρέπει να σεβόμαστε τους υπόλοιπους χορευτές μέσα στον χώρο, συνεπώς δεν στεκόμαστε μπροστά τους δυσκολεύοντας έτσι το cabeceo. Επίσης εάν δεν χορεύουμε και συνομιλούμε, το κάνουμε σιγά για να βοηθήσουμε τους χορευτές στην πίστα να συγκεντρωθούν καλύτερα.
Πηγές: (https://www.siempremilonguero.org/tango-codigos-codes/), (https://tango-dj.at/dancing/codigos.htm)